Bereikbaarheid
Uitsplitsing reserve per doel
Onderwerp | Saldo 31-12-2019 | Saldo 31-12-2020 | Toevoegingen | Onttrekkingen | Saldo 31-12-2021 | Saldo 31-12-2022 | Saldo 31-12-2023 | Saldo 31-12-2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2-1 Snel van A naar B | 40.656 | 51.315 | 5.600 | 8.820 | 48.096 | 44.189 | 42.549 | 42.509 |
2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | -3.244 | -7.388 | 0 | 7.420 | -14.808 | -16.277 | -16.277 | -16.277 |
2-3 Veilig en duurzaam | -5.060 | -5.060 | 0 | 0 | -5.060 | -5.060 | -5.060 | -5.060 |
Bereikbaarheid | 32.352 | 38.867 | 5.600 | 16.240 | 28.227 | 22.852 | 21.212 | 21.172 |
Beklemdheid reserve
Onderwerp | Saldo reserve 2021 | Juridisch verplicht 2021 | Bestuurlijk verplicht 2021 | Niet verplicht 2021 |
---|---|---|---|---|
Bereikbaarheid | 28.227 | 8.000 | 14.559 | 5.668 |
Totaal reserves | 28.227 | 8.000 | 14.559 | 5.668 |
Toelichting
Onderwerp: | Bereikbaarheid |
---|---|
Inhoud en doel | Het doel van deze programmareserve is meevallers in de exploitatie te reserveren voor bereikbaarheidsactiviteiten. Dit kunnen vrije middelen zijn die ingezet kunnen worden voor nieuwe of reeds bestaande bereikbaarheidsdoelen. Het kunnen ook middelen zijn die voor een specifieke activiteit worden gereserveerd, deze middelen zijn dan bestuurlijk of juridisch verplicht. WORDT: Het doel van deze programmareserve is meevallers in de exploitatie te reserveren voor bereikbaarheidsactiviteiten. Dit kunnen vrije middelen zijn die ingezet kunnen worden voor nieuwe of reeds bestaande bereikbaarheidsdoelen. Het kunnen ook middelen zijn die voor een specifieke activiteit worden gereserveerd, deze middelen zijn dan bestuurlijk of juridisch verplicht. |
Functie | Spaar |
Voeding | Programmabudget |
Besluitvorming/instellingsjaar | Najaarsnota 2011 |
Looptijd | 9999 |
Toelichting onttrekkingen |
Voor het onderhoud en de verbetering van de N468 ten behoeve van de overdracht wordt € 7,4 mln uit de reserve ingezet. De reserve is en wordt hiervoor gecompenseerd door de storting van vrijvallende onderhoudsmiddelen.
Voor de fietspaden F508.2 Fietsbrug Haagse Trekvliet en F583 BAR-route (Barendrecht-Ridderkerk-Albrandswaard) F15 IJsselmonde zijn bijdragen ontvangen via het programma Beter Benutten. De fietspaden worden naar verwachting in 2021 gereed gemeld.
In het kader van het klimaatakkoord en de duurzaamheidsambities in het Coalitieakkoord wordt voor het project MEC (mobiele energie containers) € 2,4 mln beschikbaar gesteld. Het betreft een proefproject om elektrificatie in de binnenvaart te stimuleren. Er wordt gekozen voor de systeembenadering met ‘open acces’ laadpunten. Naast de provincie zullen ook andere overheden, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, deelnemen.
Met de provincies Noord-Brabant en Noord-Holland is een samenwerkingsovereenkomst afgesloten voor de toepassing van Zon op Infra. Zon op Infra is een veelbelovende technologie voor duurzame energieopwekking, met als groot voordeel het dubbele ruimtegebruik: dezelfde ruimte wordt gebruikt voor zowel mobiliteit als energieopwekking.
Conform afspraak in het BO MIRT worden voor Voorne-Putten/Haven (onderdeel budget KTA bereikbaarheid Rotterdam – Den Haag) middelen ingezet voor maatregelen voor het mobiliteitsplatform Haven Rotterdam, het logistiek platform en de ketenmobiliteit op Voorne-Putten.
Het programma zit in 2020 in de opstartfase. Voor 2021 wordt € 0,3 mln uit de reserve beschikbaar gesteld.
De gemeenten Noordwijk, Voorschoten en Alphen aan den Rijn zullen naar verwachting in 2021 een aanvraag indienen voor een bijdrage.
Het project wordt in 2020 opgestart, maar een deel van de uitvoering zal plaatsvinden in 2021. |
Toelichting toevoegingen |
|
Toelichting beklemming | Juridisch verplicht:
Bestuurlijk verplicht:
In 2014 is besloten een deel van de opbrengst van de verkoop van de zogenaamde BBL-kavel (Glasparel Plus) voor de realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur in te zetten voor de aanleg van de Vredenburghlaan. Bij de Begroting 2019 zijn de middelen daartoe overgebracht van de reserve Groene ambities naar de reserve Bereikbaarheid (PZH-2014-459527702 en Begroting 2019).
Bij Kaderbesluit infrastructuur 2017 is € 6 mln beschikbaar gesteld voor energiemaatregelen bij beheer- en onderhoudsprojecten. Om een bredere inzet van deze middelen voor de energietransitie mogelijk te maken worden de middelen overgezet van de reserve Beheer en onderhoud naar de reserve Bereikbaarheid. In 2021 wordt € 1,5 mln ingezet voor het aanbrengen van zonnepanelen in fietspaden en de Tjalmaweg (Rijnlandroute).
Via de provinciefondsuitkering ontvangen rijksbijdrage voor de snelfietsroute (Voorjaarsnota 2018). Het projectbudget is met deze bijdrage verhoogd, waardoor de netto investering voor dit project stijgt. De hogere kapitaallasten als gevolg van de hogere netto investering worden gedekt door de gereserveerde middelen vrij te laten vallen als het project afgerond is.
Het steunpunt moest wijken voor de komst van de Maximabrug. De opbrengst is nodig voor de bouw van een nieuw steunpunt (Voorjaarsnota 2015). |
Toelichting omvang | De omvang van de reserve ultimo 2021 bedraagt € 28,2 mln en neemt af naar € 21,2 mln ultimo 2035. De structurele storting ad € 0,5 mln is omgezet naar een materieel budget voor (beleids)onderzoeken in het kader van bereikbaarheid. |