Wat mag dat kosten?
Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: Het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves*
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
*In de uitwerking van het presenteren van de reserves binnen de lasten en baten is gebleken dat het op dit moment nog niet mogelijk is om deze automatisch uit te splitsen. Doordat het merendeel van de toevoegingen en onttrekkingen aan en vanuit de reserves plaats vindt in relatie tot de lasten in de exploitatie, is de inzet van reserves binnen de lasten in onderstaande grafiek opgenomen. Er wordt nu gewerkt aan het geautomatiseerd mogelijk maken van deze informatiewens.
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Jaarrekening 2019 | Najaarsnota 2020 | Kadernota 2021 | Bijstellingen | Begroting 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 3.232 | 5.049 | 5.259 | -3.423 | 1.836 | 1.733 | 1.539 | 1.528 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 154.490 | 172.540 | 169.205 | -4.492 | 164.713 | 157.648 | 156.196 | 179.100 |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 0 | 819 | 963 | 96 | 1.059 | 1.075 | 1.070 | 1.062 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 157.721 | 178.408 | 175.427 | -7.819 | 167.608 | 160.456 | 158.805 | 181.689 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 123.207 | 98.649 | 101.026 | 16.022 | 117.047 | 133.955 | 136.128 | 151.898 |
2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur | 1.707 | 77 | 46 | 521 | 567 | 550 | 1.434 | 583 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 124.914 | 98.727 | 101.072 | 16.543 | 117.614 | 134.506 | 137.563 | 152.481 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 1.578 | 4.523 | 13.387 | 11 | 13.398 | 783 | 422 | 421 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 1.042 | 4.046 | 2.778 | 4.790 | 7.568 | 3.159 | 8.829 | 3.156 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 2.620 | 8.569 | 16.165 | 4.801 | 20.965 | 3.942 | 9.251 | 3.577 |
Totaal Lasten | 285.256 | 285.704 | 292.663 | 13.525 | 306.187 | 298.903 | 305.618 | 337.747 |
Baten | ||||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 60 | 219 | 101 | 179 | 280 | 160 | 0 | 0 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 9.829 | 4.437 | 3.946 | 0 | 3.946 | 949 | 754 | 720 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 9.889 | 4.656 | 4.047 | 179 | 4.226 | 1.109 | 754 | 720 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 10.784 | 8.092 | 6.294 | 1.600 | 7.894 | 5.694 | 5.694 | 5.694 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 10.784 | 8.092 | 6.294 | 1.600 | 7.894 | 5.694 | 5.694 | 5.694 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 365 | 1.862 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 670 | 1.250 | 1.250 | 0 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.250 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 1.035 | 3.112 | 1.250 | 0 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.250 |
Totaal Baten | 21.708 | 15.861 | 11.591 | 1.779 | 13.369 | 8.052 | 7.698 | 7.664 |
Saldo lasten en baten Ambitie 2 | 263.548 | 269.844 | 281.072 | 11.746 | 292.818 | 290.851 | 297.920 | 330.084 |
Toelichting bijstellingen
Toelichting Lasten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Exploitatie OV € 5,7 mln incidenteel (Najaarsnota 2020) |
---|
De budgetten voor de ov-concessies worden incidenteel verhoogd om de met de vervoerders overeengekomen indexatie van de bijdragen te kunnen voldoen. |
Innovatieve aanpak / Korte termijn maatregelen A15 € 1 mln incidenteel (Najaarsnota 2020) |
---|
Voor de bijdrage is € 3,2 mln beschikbaar. Met het Rijk moet nog een definitief betalingsritme worden afgesproken. Voorlopig wordt uitgegaan van een benodigd budget van € 1,4 mln voor 2020. De overige middelen worden ingezet in 2021 en 2022. |
SRM infrastructuursubsidies € 0,9 mln incidenteel (Najaarsnota 2020 en Begroting 2021) |
---|
De bijdragen voor infrastructuurprojecten van gemeenten worden naar verwachting niet geheel in 2020 aangevraagd. Een deel van de middelen wordt daarom doorgezet naar 2021. |
Onderzoeken Verkeer- en vervoerbeleid € 0,6 mln structureel (Najaarsnota 2020 en Begroting 2021) |
---|
Om meer onderzoeken uit te kunnen voeren wordt het budget voor Verkeer- en vervoerbeleid structureel met € 0,7 mln verhoogd. Hiervan wordt € 0,1 mln ingezet als P-budget voor externe inhuur. |
KTA Voorne-Putten / Haven € 0,3 mln incidenteel (Najaarsnota 2020) |
---|
Er zijn nog geen nadere financiële afspraken gemaakt over bijdragen aan de verschillende projecten. Daarom wordt in 2020 nog geen subsidieaanvraag verwacht en wordt € 0,3 mln overgeboekt van 2020 naar 2021. |
Smart mobility / connected transport € 0,3 mln incidenteel (Najaarsnota 2020) |
---|
Het programma zit in de opstartfase en er wordt een nadere prognose voor het kasritme van de uitgaven gemaakt. Voor 2020 blijft € 0,1 mln beschikbaar en wordt € 0,4 mln overgezet naar 2021. |
Aansluiten gemeentelijke VRI’s op verkeerscentrale € 0,1 mln incidenteel (Najaarsnota 2020) |
---|
De gemeenten Noordwijk, Voorschoten en Alphen aan den Rijn zullen naar verwachting in 2021 een subsidieaanvraag indienen. |
OV-reizigers verleiden om buiten de spits te reizen € 0,1 mln incidenteel (Najaarsnota 2020) |
---|
Vanwege de coronauitbraak en de effecten daarvan op het ov wordt de pilot verschoven naar 2021. |
Bijdrage moving traffic aanpak N218 Hartwel-Hartelkruis € 0,1 mln incidenteel (Najaarsnota 2020) |
---|
Het project wordt wel opgestart in 2020 maar verwacht wordt dat een deel van de maatregel in 2021 wordt uitgevoerd. |
Apparaatslasten - € 17,1 mln structureel (Begroting 2021) |
---|
De apparaatslasten zijn verdeeld naar de nieuwe Ambities en Beleidsdoelen. Een deel van de apparaatslasten van Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B is daarbij toegedeeld aan Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam. |
Kapitaallasten € 0,2 mln incidenteel (Begroting 2021) |
---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen, de begrote rentelasten vallen lager uit door onder andere verschuivingen van investeringen en veranderingen van de reservepositie. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Beheer en onderhoud - € 0,1 mln incidenteel |
---|
De fluctuaties tussen de jaren komen voort uit de beheer- en onderhoudsplannen voor de komende jaren en worden bepaald door de onderhoudsnoodzaak, zie ook de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen. Ten opzichte van de Kadernota 2021 nemen de lasten in 2021 af met € 3,3 mln. |
Apparaatslasten € 17,1 mln structureel (Begroting 2021) |
---|
De apparaatslasten zijn verdeeld naar de nieuwe Ambities en Beleidsdoelen. Een deel van de apparaatslasten van Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B is daarbij toegedeeld aan Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam. |
Kapitaallasten - € 0,5 mln incidenteel (Begroting 2021) |
---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen, de begrote rentelasten vallen lager uit door onder andere verschuivingen van investeringen en veranderingen van de reservepositie. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
SRM gedragsbeïnvloeding (verkeersveiligheid) € 4,4 mln incidenteel (Najaarsnota 2020) |
---|
De aanvragen van regio’s voor een bijdrage komen naar verwachting deels in 2020. Een deel van de middelen wordt daarom doorgezet naar 2021 en meegenomen in de programmering van het Regionaal Overlegorgaan Verkeersveiligheid (ROV). |
Apparaatslasten € 0,4 mln structureel (Begroting 2021) |
---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Toelichting baten
Truckparking € 0,2 mln incidenteel (Najaarsnota 2020) |
---|
De lasten en baten om het leadpartnership en de digitalisering voor het project van SECURE NL voor extra parkeerplaatsen voor vrachtwagens uit te voeren, zijn geactualiseerd. |
Leges vergunningverlening € 1,6 mln incidenteel |
---|
Met ingang van 1 januari 2021 is de Legesverordening Infrastructuur ingevoerd waarbij leges voor de vergunningverlening door de Dienst Beheer Infrastructuur (DBI) wordt geheven. |
Toelichting lasten meerjarenraming 2021-2024
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Regionale en provinciale infrastructuur |
---|
Bij de Voorjaarsnota 2019 is € 6 mln van de middelen 2019 overgezet naar de jaren 2020 en 2021 (€ 3 mln per jaar). |
Regionale/provinciale spoorinfrastructuur |
---|
In 2023 wordt € 5,7 mln van de middelen voor regionale /provinciale spoorinfrastructuur ingezet voor gedragsbeïnvloeding. Dit gebeurt elke drie jaar. |
Exploitatie ov |
---|
Voor de exploitatie van de openbaar vervoersdiensten is in 2021 € 89,5 mln, in 2022 € 88,1 mln, in 2023 € 88,4 mln en in 2024 € 89,8 mln beschikbaar. |
Verkeer en vervoerbeleid/beleidsondersteuning |
---|
In 2020 is bij Najaarsnota 2020 incidenteel € 1 mln beschikbaar gesteld voor extra onderzoek. In de periode 2020-2023 wordt jaarlijks € 0,2 mln overgedragen voor het programma Groene cirkels. |
Projecten initiatieffase |
---|
Voor de korte termijn aanpak Voorne-Putten/Haven in 2021 € 0,6 mln en in 2022 € 0,3 mln beschikbaar. |
Truckparking Leadpartnership |
---|
Voor truckparking is in 2020 € 0,3 mln, in 2021 € 0,4 mln, in 2022 € 0,2 mln beschikbaar. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Gedragsbeïnvloeding |
---|
In 2023 is € 5,7 mln in de begroting opgenomen voor gedragsbeïnvloeding. Dit gebeurt om de drie jaar. |
Toelichting baten meerjarenraming 2021-2024
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Regionale en provinciale infrastructuur |
---|
In de jaren 2019-2021 is € 3 mln opgenomen als bijdrage uit de OVP BDU (Brede Doeluitkeringen) ter dekking van de uitgaven in het kader van de SRM. |
Projecten initiatieffase |
---|
De gemeenteDrechtsteden draagt € 1 mln bij voor de Korte termijn maatregelen (KTM) A15. Dit gebeurt in vijf gelijke tranches van € 0,2 mln in de periode 2018-2022. |
Truckparking Leadpartnership |
---|
In 2021 wordt € 0,3 mln en in 2022 € 0,2 mln ontvangen voor truckparking. |