Organisatie zijn de overheadkosten die bestaan uit alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Zie de paragraaf Bedrijfsvoering voor verdere informatie.
Wat mag dat kosten?
Wat mag dat kosten?
Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: Het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves*
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
*In de uitwerking van het presenteren van de reserves binnen de lasten en baten is gebleken dat het op dit moment nog niet mogelijk is om deze automatisch uit te splitsen. Doordat het merendeel van de toevoegingen en onttrekkingen aan en vanuit de reserves plaats vindt in relatie tot de lasten in de exploitatie, is de inzet van reserves binnen de lasten in onderstaande grafiek opgenomen. Er wordt nu gewerkt aan het geautomatiseerd mogelijk maken van deze informatiewens.
Raming baten en lasten
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Jaarrekening 2019 | Najaarsnota 2020 | Kadernota 2021 | Bijstellingen | Begroting 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||||
Duurzame organisatie | ||||||||
Een duurzame informatievoorziening en digitalisering | 20.770 | 20.798 | 22.318 | 687 | 23.004 | 21.640 | 22.140 | 22.532 |
Maatschappelijk betrokken werkgeverschap: divers, incl&vit. | 58.780 | 63.254 | 59.322 | 2.107 | 61.429 | 60.419 | 60.522 | 59.121 |
Een duurzame huishouding van de provincie Zuid-Holland | 16.506 | 16.889 | 15.432 | 2.028 | 17.460 | 15.859 | 15.385 | 15.388 |
Een solide financieel en juridisch beleid | 4.214 | 3.150 | 3.090 | -2.028 | 1.063 | 1.445 | 2.057 | 2.436 |
Totaal Lasten | 100.270 | 104.090 | 100.162 | 2.794 | 102.956 | 99.363 | 100.104 | 99.477 |
Baten | ||||||||
Duurzame organisatie | ||||||||
Maatschappelijk betrokken werkgeverschap: divers, incl&vit. | 2.053 | 371 | 371 | 0 | 371 | 371 | 371 | 371 |
Een duurzame huishouding van de provincie Zuid-Holland | 2.597 | 2.016 | 2.016 | 0 | 2.016 | 2.016 | 2.616 | 2.616 |
Een solide financieel en juridisch beleid | 273 | 131 | 131 | 0 | 131 | 131 | 131 | 131 |
Totaal Baten | 4.922 | 2.518 | 2.518 | 0 | 2.518 | 2.518 | 3.118 | 3.118 |
Totaal Lasten en Baten | 95.348 | 101.572 | 97.644 | 2.794 | 100.438 | 96.845 | 96.986 | 96.359 |
Toelichting bijstellingen
Toelichting Lasten
Pilot levensfasebewust personeelsbeleid € 0,1 mln |
---|
Dit betreft een aanpassing van planning. |
Asbestsanering gebouw C € 2,5 mln |
---|
Dit betreft een aanpassing van planning. |
Jonge Ambtenaren € 0,1 mln |
---|
Dit betreft een aanpassing van beleid. |
Vitaliteit € 0,1 mln |
---|
Dit betreft een aanpassing van beleid. |
Indexatie budgetten Facilitaire dienstverlening € 0,1 mln structureel |
---|
Dit betreft een aanpassing van budget. |
Transitie opgave digitalisering € 1 mln incidenteel |
---|
Dit betreft een aanpassing van budget. |
Toename van aantal en gebruik applicaties en systemen € 0,6 mln structureel / € 0,2 mln incidenteel |
---|
Dit betreft een aanpassing van budget. |
Regeling Kwaliteitsimpuls Zuid-Hollandse Journalistiek - € 0,3 mln incidenteel |
---|
Dit betreft een aanpassing van planning. |
Hogere inzet personeel beheer / verlaging investeringskrediet ICT € 2 mln structureel |
---|
Dit betreft een aanpassing van budget. Vanwege die verschoven tijdsinzet worden de te activeren loonkosten verlaagd. Dit vertaalt zich op twee manieren: hogere lasten € 2 mln (exploitatie) en een lager investeringskrediet € 2 mln (zie onderdeel Investeringskredieten binnen de Financiële begroting). Deze bij Najaarsnota 2020 opgevoerde structurele verlaging van het investeringskrediet leidt vanaf 2021 tot lagere kapitaallasten voor de provincie. Dekking ten laste van Algemene reserve. |
Loonkosten vuurwerkcoördinator € 0,1 mln structureel |
---|
Dit betreft een aanpassing van beleid en budget. |
Kapitaallasten - € 3,5 mln incidenteel (Begroting 2021) |
---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen, de begrote rentelasten vallen lager uit door onder andere verschuivingen van investeringen en veranderingen van de reservepositie. |
Toelichting baten
Er hebben geen bijstellingen plaatsgevonden.
Instrumentarium
Instrumentarium
Reserves
In het onderstaande overzicht wordt aangegeven welke de totale inzet van reserves is binnen de ambitie.
Met ingang van 2021 wordt het budget van beide reserves overgebracht naar de exploitatierekening voor uitvoering van de activiteiten.
Reservenaam | Beleidsdoel | Toevoegingen 2021 | Onttrekkingen 2021 | Saldo mutaties 2021 | Saldo mutaties 2022 | Saldo mutaties 2023 | Saldo mutaties 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Reserve Vitaliteit | 8-1 | 0 | 165 | -165 | 0 | 0 | 0 |
Jonge ambtenaren | 8-1 | 0 | 296 | -296 | 0 | 0 | 0 |
Eindtotaal | 0 | 462 | -462 | 0 | 0 | 0 |
Betrokkenheid van Verbonden Partijen
De deelname van de provincie Zuid-Holland in de sectorbanken N.V. Bank Nederlandse Gemeenten en Nederlandse Waterschapsbank NV moet er toe bijdragen dat de provincie toegang heeft tot de kapitaal- en geldmarkt. Hierdoor is het mogelijk om, zo nodig, voldoende financieringsmiddelen aan te trekken tegen zo laag mogelijke prijzen.